čtvrtek 19. ledna 2012

Jaký to srdce vlastně je..

Aneb o tom, jak přicházím se svými dojmy z filmu "Srdce je zrádná děvka".
Film mám staženej už od soboty a jediné, co mě drželo byla zkouška z bioklimatologie, na kterou jsem se musela učit (mám ji za tři, a jsem nespokojená, protože jsem si spletla pojmy.. chci svoji dvojku! T__T). Původně jsem ten film chtěla vidět kvůli Marilynovi. Pak jsem si ho lehce projela a zjistila jsem, že jsou tam scény, který znám! Táta se na ten film kdysi díval, muselo to jet v televizi..(ale protože na jiném programu jelo něco "záživnějšího" tak vím jen o některých scénách, jako je třeba ta s rtěnkou..)
Než začnu mluvit o svých osobních dojmech a pocitech, podívejme se na CSFD. Jako již tradičně má tento film nižší hodnocení než jaké by zasloužil, pouhých 66%. Komentáře se taky v tomto rozsahu pohybují. Od "trapné" výkřiků až po více méně spokojenost (a tím pádem i pochopení).. Nevím, co koho vedlo k 0% hodnocení, protože film (říkejte si co chcete) je to dobrý. Ale možná za to může téma a prostředí filmu. Nebo, že by za tím stálo něco jiného..? (Jako vždy film není určen širokému publiku, není to Avatar ani Harry Potter..)


O čem to je. Je to malý kluk, kterého seberou z dobré pěstounské rodiny, aby ho vrátili do hrůzy matčiny "výchovy"..(té je 23, měla ho tak v 16 a nedokázala se o něj starat, momentálně ho chce zpět). A celé je to vlastně o tom, jak ho máma "vychovává".. (Když se nad tím zamyslíte, tak kromě toho všeho je to i parodie na sociální pracovníky, policii nebo i nemocnice..) 
Smutné je, že film se snaží prodávat jmény slavných. Ať už je to Marilyn nebo Winnona Ryder, kteří se ve filmu zase až tak neohřáli a přesto je na plakátu najdete výš než Petera Fondu (hl. postava, Jeremyho mladší já) a Jeremyho starší já nebo Sára se na plakátu ani neobjeví. To je trošku smutné.
Tenhle film stojí za to, ale chápu, že se na takový film podívá víc lidí, když se tam aspoň na okamžik ocitne jejich oblíbená stár. Budiž.

Hlavní role. Mamka, Sára, kterou hraje Asia Argento je v té roli úplně úžasná. Naprosto jsem si zamilovala to její "lítání" po obchoďáku a "hlídání stěn". Je sice pravda, že ona v tý době byla na půl šílená, ale víte. Já si přesně takhle představuju nakupování šílených lidí. Asia mě v tomhle dostala, její Sára je tedy "prototyp špatné matky" tak jednoduše uvěřitelná, že nikoho nepřekvapí, když uteče a nechá kluka u cizího chlapa.
A potom je tu Jeremy. Jeremiáš. Máme mladší verzi, kterou hraje již zmiňovaný Peter Fonda a starší na kterou si spoluzahráli dvojčata Sprousovi. Nemůžu než pokývat hlavou. Mladší verze je dokonalá v tom jak jednoduše přijímá matčina pravidla a věří věcem o kterých mluví, jak jednoduše si může dítě osvojit "víru", i když nemá tušení, jak jí rozumět.. Starší pak je "celá mamka". A přesto se od ní snaží v mnoha věcech nějakým způsobem odlišit, i když se k ní nakonec vždycky vrátí (tak jako se ona vrátí k němu). "Jsem tvůj", je to co ten jejich vztah zpečeťuje.
Kraje: Dvojčata Sprousovi, Zleva: Asia Argento (Sára), Peter Fonda (Jeremy ml.)

A Marilyn. Hmmm... zahrál si. Zahrál dobře. Líbí se mi i jako chlápek z karavanu (bez make-upu). Navíc byl většinu času svlečenej nebo polonahej. Hehe. Akorát si nejsem jistá, jestli ta jeho obrana byla taková nějaká schválně nebo jestli mu to prostě (při té představě) zase až tak nešlo.

Celkově. Není to takové psycho. Je to víc nápor než jiné filmy, ale dá se to s přehledem zvládnout. Pravda občas si hlavního hrdinu politujete nebo si řeknete "jak je tohle možný" nebo "jak může".. ale protože ten kluk to bere tak jak mu to dávaj a více méně se tváří neporazitelně a nezlomně, tak vás to přinutí to takhle taky brát.
Občas se vážně musíte zamyslet. Některý scény nechávají obrovský prostor pro fantazii (ale zase až tak obrovský ne) knihy neznalých (možná i znalých). Skončí to prostě jako "WTF", co se teď stalo? A další scéna Vás na to navede.. to se mi na tom taky moc líbilo. (A při tý scéně s Marilynem jsme teda s Vavřinečkem rudli...T__T)
Vytknout můžu asi tak jedině některý nedořešený drobnosti, případně následky některých scén a více méně otevřený konec. Ale to už si můžu přečíst knihu.

Tak jo, já říkám, pojďte do toho. A pokud se odhodláte tak by mě zajímal i Váš názor (třeba je ten můj vážně až moc zaujatý..:-)).

4 komentáře:

  1. Gratuluju ke zvládnuté zkoušce (ono nakonec zas až tak nezáleží na známce - zvlášť u těžkých zkoušek je důležité vůbec je udělat :).
    Už jsem si zvykl, že se většinou s uživateli ČSFD rozcházím v hodnocení filmů. Moc se mi např. líbil Shortbus. Většina lidí vidí jen ten sex a "oplzlosti" (mohli by třeba zkusit trochu experimentovat a nedělat to jen v misionářské poloze :-), a přitom je to velice psychologický film o hledání spokojenosti a štěstí. Osudy jeho hrdinů mi připadaly vesměs hodně smutné, a i když jsem se často zasmál nějakému vtipu, můj celkový dojem je spíš melancholický. (Zajímavost na okraj: majitel Shortbasu byl inspirací pro napsání Fifyho. :-)
    Mám v plánu zhlédnout další takový film s rozporuplným hodnocením - 3 od Toma Tykwera (natočil např. Parfém, který se podle mě povedl). A nejspíš se tedy odvážím i k tomu "Srdci". :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky gratuluju ke zkoušce! A přesně se všemi deseti přiznávám ke stejnému názoru na hodnocení ČSFD - mám pocit, že se to vlastně dá brát opačne: když tam něco vychválí, nestojí to za koukání, protože to je tuctovka:-). Ale jak tam na něco nadávájí, hned si řeknu "to by mohl být zajímavý film" :-). Shortbus - jééé...:-). To jsem rád, že nejsem jediný, kdo si myslí, že je to něžný a krásně pozitivní film!

    OdpovědětVymazat
  3. Shortbus je rozhodně plný citů. A v závěru je i velice pozitivní. Město, které se celé rozsvítí právě v okamžiku, kdy má paní "zážitek", prostě nemá chybu. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Moc děkuji za gratulace. (Co jsem se tak dozvěděla, tak paní Kožnarová není v opravování moc fér a rozchází se s názory paní, která testy zadává, tudíž jsem ráda, že mi to dala..:-))

    Jo, ČSFD je úplně na prd. Občas se sice trefí, ale většinou jsou úplně mimo. V těch "hůře" hodnocených filmech jsem našla i některé přiblblé komedie, co mě ale bavili a dívala jsem se na ně právě proto. (Hodnotit se má taky podle toho, co od filmu čekáš, když si stáhneš komedii, která je komedie, tak ji pak prostě nemůžeš hodnotit jako "co mi tohle dalo"..)

    Takže Shortbus, dobře. Děkuji za tip.

    OdpovědětVymazat